opakowania

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

Architekt Francesco Lucchese przedstawia osobistą interpretację naturalnego piękna szkła

Zanim rozpocząłem współpracę z O-I, miałem już spore doświadczenie w dziedzinie projektowania szkła, zdobyte w wielu projektach realizowanych dla najbardziej prestiżowych firm z Murano produkujących szkło artystyczne. Wieloletnie doświadczenie w projektow

o-i.logo.100709.webp

Zanim rozpocząłem współpracę z O-I, miałem już spore doświadczenie w dziedzinie projektowania szkła, zdobyte w wielu projektach realizowanych dla najbardziej prestiżowych firm z Murano produkujących szkło artystyczne.

Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu systemów oświetleniowych i lamp, oraz zajęcia z oświetlenia, jakie prowadzę na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Politechniki w Mediolanie, pozwoliły mi zrozumieć naturę przemysłowej produkcji szkła. W projektach architektonicznych lubię wykorzystywać ten materiał, gdyż jest on bardzo wszechstronny i daje możliwości uzyskania efektów dekoracyjnych dzięki przejrzystości, głębi i grubości, refleksom i jasności.

Toteż gdy O-I poprosiło mnie, bym zaprojektował stoisko na targi w 2009 r., wszystkie te elementy posiadanej wiedzy i doświadczenia pojawiły się od razu w mojej głowie, szybko jednak zdałem sobie sprawę, że potrzebowałem nowego podejścia do projektu, by móc dobrze przekazać wartość szkła i opakowań szklanych.

Każdy z członków mojego zespołu posiada konkretną wiedzę i umiejętności zawodowe. Zacząłem się zastanawiać, jakie rozwiązanie mogłoby jednocześnie przekazywać cztery zidentyfikowane przez nas idee: smaku, wszechstronności, bezpieczeństwa i środowiska naturalnego.

Przekazaliśmy te idee za pomocą trzech środków: architektury, wzornictwa i grafiki. Zaprojektowaliśmy stoisko jako platformę komunikacji i wymiany komunikatów dotyczących szkła. Jest ważne, by dla odwiedzających było to osobiste, wesołe i przyjemne doświadczenie. Za pomocą zmysłów można przywrócić wspomnienia i wrażenia z dawnych czasów, które są w stanie zakwestionować nasze uprzedzenia i dawne sposoby myślenia oraz otworzyć nasze umysły na nowe perspektywy.

Architektura stoiska

francesco%20lucchese.041209.jpg
Francesco Lucchese

Stoisko to projekt architektoniczny, z przestrzenią przeznaczoną do konkretnych funkcji.

Największą część stoiska przeznaczyliśmy na zachęcający do odwiedzenia, ale nieco inny hol powitalny. Znakiem identyfikacyjnym jest logo O-I (2 m wysokości), wydrukowane na tylnej ścianie stoiska, zaś pozostałe trzy strony to przestrzeń otwarta, dzięki czemu logo i inne elementy stoiska można zauważyć z dużej odległości.

Tylna ściana została podświetlona – przezroczyste, ciepłe światło podkreśla znak O-I. Po obu stronach tylnej ściany znajdowały się dwa pomieszczenia – salon i prawdziwa kuchnia. Gotowanie odgrywa ważną rolę w tym projekcie. Szkło to materiał inercyjny, a jego wyjątkowa zdolność do zachowywania autentycznego smaku żywności pełni ważną rolę w tworzeniu całkowitego sposobu postrzegania tego materiału. Odwiedzający mieli okazję do spróbowania żywności w szklanych pojemnikach i ponownego odkrycia i rozsmakowania się w subtelnych odcieniach smaków i aromatów.

Dwie strony stoiska zostały potraktowane jak klomby ogrodowe. Znajdowała się tam zielona łąka, gdzie z zielonych butelek wyrastały kwiaty – aranżacja ta miała podkreślać silne więzi pomiędzy naturalnymi właściwościami szkła a środowiskiem naturalnym. Dwie połacie zielonej trawy to komfortowe miejsca do siedzenia, gdzie odwiedzający mogli spróbować naturalnego jedzenia i napojów, porozmawiać lub po prostu odpocząć.

Wzornictwo stoiska

Stoisko zostało wyposażone i udekorowane elementami wzorniczymi opracowanymi przez nas dla O-I, ale które w przyszłości mogłyby stać się elementami mebli zdobiących wnętrza domów, biur i innych przestrzeni komercyjnych.

Nad przestrzenią dominował imponujący żyrandol. To owalne źródło światła ma rozmiary 7 x 4,5 m i zostało wykonane z 1686 jasnoniebieskich butelek, które zawieszono tak, by tworzyły falistą strukturę, co ma dać światłu efekt przypominający wiatr. Żyrandol otaczała biała obwódka wypełniona światłem. Żyrandol przypominał nam o tym, że szklane butelki mogą być tak lekkie, jak jasne niebo w wiosenny dzień – szkło stanowi nieodrodną część natury.

Drugim elementem projektu jest tylna ściana, na której znajdowały się półki na książki. Półki były wykonane ze szkła wzmocnionego cienką, metalową strukturą. Zbudowane były w dużej skali – 10 m długości i 4 m wysokości. Znajdowało się na nich 6840 butelek we wszystkich kolorach tęczy: szmaragdowa zieleń, błękit, jasny błękit, stonowana biel, flint, zgniła zieleń i ciemna zieleń. Butelki na półkach pochodzą ze standardowego asortymentu O-I. Te modele, produkowane od wielu lat, stanowią istotną część historii firmy. Ten element stoiska miał pokazać wartość owych standardowych wzorów i dostępność mocnych, przyciągających wzrok kolorów.

Wzdłuż tylnej ściany umieściliśmy biurko wielozadaniowe, którego przednia część miała lustrzaną powierzchnię z graficznymi elementami zgodnymi z pozostałymi wzorami na stoisku.

Stworzyliśmy pięć innowacyjnych stolików, które miały wyrażać piękno szkła. Cztery stoliki miały kształt prostokąta o wymiarach 180 x 80 cm, z podstawą z czterech płyt szkła, które otwierają jak strony książki – tak że pozioma płyta pozostaje na miejscu i tworzy wolną przestrzeń o zaokrąglonych rogach.

Każdy ze stolików miał przekazywać komunikaty dotyczące szkła, z kolorami oznaczającymi poszczególne obszary tematyczne:

biały dla smaku
żółty dla wszechstronności
niebieski dla bezpieczeństwa
zielony dla środowiska

Moglibyśmy powiedzieć „przeczytajcie tekst na stolikach” i wyświetlane komunikaty, ale chcieliśmy także, by ludzie mogli wykorzystywać stoliki tak, jak chcą: lekka i elegancka struktura jest także bardzo funkcjonalna, gdyż szkło jest w stanie znieść duże obciążenie.

Piąty stolik jest okrągły i – podobnie jak pozostałe – zawierał cztery płyty otwierające się jak strony książki i zawierające komunikaty. Stolik ten miał szczególne przeznaczenie: był miejscem nieformalnych spotkań ze studentami wzornictwa, których O-I bardzo gorąco zachęca do odwiedzin podczas targów.

Grafika stoiska

Chcieliśmy, by stoisko O-I było miejscem do dyskusji. Dlatego staraliśmy się zastosować elementy graficzne, które by do tego zachęcały. Jestem zdania, że komunikaty można przekazać najskuteczniej wtedy, gdy są proste, toteż zastosowaliśmy krótkie zdania i proste symbole.

Moja głęboka miłość do szkła – za to, że jest to materiał niezwykle intrygujący, mocny, elastyczny, naturalny i zdrowy – znalazła nowy wymiar twórczy, który miałem możliwość rozwijać w wielu kierunkach przy wykorzystaniu architektury, wzornictwa i grafiki.

W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat studia Lucchese prosimy o kontakt z Alessandrą Colombo pod adresem:
[email protected]


Komentarze

Brak elementów do wyświetlenia.